Preview

The Herald of the Siberian State University of Telecommunications and Information Science

Advanced search

Study on the role of self-assessment of learning outcomes in developing entrepreneurial competences of SibSUTIS students

Abstract

The article describes the approach of the European educational project ERASMUS + REBUS in which the course «Digital Entrepreneurship» is developed and taught at SibSUTIS. According to the opinion of the authors student training in the learning environment Mahara with the use of such tools as Moodle and LEVEL5 intensifies the cognitive activity, facilitates the acquisition of knowledge as well as allows students to self-monitor their learning progress and assess their level of competence development. The authors of the article consider that the approach of the European educational project ERASMUS + REBUS enables students to effectively form new competences. Nevertheless, the authors note the weaknesses of this approach, in particular, a disparity between students’ self-assessment and a real level of competence development.

About the Authors

D. Kaznacheev
СибГУТИ
Russian Federation


B. Kruk
МУЦПС СибГУТИ
Russian Federation


E. Meteleva
СибГУТИ
Russian Federation


S. Plakidina
МУЦПС СибГУТИ
Russian Federation


References

1. Журавлева О. Б., Крук Б. И., Мамойленко С. Н. Обеспечение качества дистанционных образовательных программ в условиях компетентностного подхода // Открытое и дистанционное образование. 2018. № 4 (72). С. 26–31.

2. Kaznacheev D., Kruk B., Meteleva E., Plakidina S. Experience in forming entrepreneurial competences of students at the Siberian State University of Telecommunications and Information Sciences within the framework of the European Erasmus+ project "REBUS" // Proc. of 4th International Scientific Conference "Conference on Mechanical Engineering Technologies and Applications" (COMETa), 27–30 Nov. 2018, East Sarajevo – Jahorina. P. 830–835.

3. Казначеев Д. А., Крук Б. И., Метелева Е. В., Плакидина С. Е. Опыт формирования предпринимательских компетенций у студентов сибирского государственного университета телекоммуникаций и информатики в рамках европейского проекта «РЕБУС» // Международный журнал экспериментального образования. 2018. № 12. С. 11–19.

4. Анисимов А. М. Работа в системе дистанционного обучения Moodle: учебное пособие. Харьков: ХНАГХ, 2008. 275 с.

5. Юрловская И. А. Самооценка обучающихся вуза как условие успешности будущей профессиональной деятельности // Интернет-журнал «Науковедение». 2014. № 4 (23). С. 1–6.

6. Roy M., Michaud N. L’autoévaluation et l’évaluation par les pairs en enseignement supérieur: promesses et défis // Formation et profession. 2018. № 26 (2). P. 54–65.

7. Полетайкин А. Н., Ильина Т. С. Нечеткий подход к оцениванию личностных качеств обучающихся вуза // ИТ-портал. 2016. № 4 (12). URL: http://itportal.ru/science/tech/nechetkiypodkhodkotsenivaniyuli/ (дата обращения 20.02.2019).

8. Соколова О. А. Самооценка результатов обучения как фактор повышения качества образования // Наука. Искусство. Культура. 2015. № 1 (5). С. 167–172.

9. Казначеев Д. А., Казначеева Н. Л. К вопросу о самооценке студентов дистанционной формы обучения // Компетентностный подход в оценке качества высшего и среднего профессионального образования: материалы 59-й научно-методической конференции. Новосибирск: СибГУТИ, 2018. С. 24–27.

10. Сорокоумова Е. П. Педагогическая психология: краткий курс СПб.: Питер, 2009. 208 с.

11. Михайленко О. И. Педагогика (электронный учебник). Нальчик: КБГУ. 2008. URL: http://kpip.kbsu.ru/pd/op_lek_2.html (дата обращения 20.02.2019).

12. Kruk B., Zhuravleva O. Modern approaches to engineering education // International Journal of Experimental Education. 2014. № 6. 2013. P. 10–13.

13. Скибицкий Э. Г., Шабанов А. Г. Дистанционное обучение: теоретико-методологические основы. Новосибирск: изд. Сиб. ИФБД, 2004. 224 с.

14. Казначеев Д. А. Критико-рационалистическое и критико-эмансипаторское направления в философии образования // Роль фундаментальных знаний в формировании профессиональных компетенций: материалы 56 (LVI) научно-методической конференции. Новосибирск: СибГУТИ, 2015. C. 103.


Review

For citations:


Kaznacheev D., Kruk B., Meteleva E., Plakidina S. Study on the role of self-assessment of learning outcomes in developing entrepreneurial competences of SibSUTIS students. The Herald of the Siberian State University of Telecommunications and Information Science. 2019;(1):79-91. (In Russ.)

Views: 4083


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1998-6920 (Print)