Preview

The Herald of the Siberian State University of Telecommunications and Information Science

Advanced search

Moral values, consciousness and contact in the paradigm of the contemporary education

Abstract

The authors make an accent on the world outlook and the axiological functions in the philosophy of education. The main factors of society evolution which influence education are considered (engineering, technology, economics). Special attention is devoted to examination of the internal factors of education evolution which renovate the structure of educational process and its content. Some internal components of educational process are allotted: attitude to knowledge, upbringing and motivation, individual approach, formative environment, thinking and contacting; their properties are described

About the Authors

N. P. Vorobyova
Сибирский государственный университет телекоммуникаций и информатики
Russian Federation


A. I. Orekhovsky
Сибирский государственный университет телекоммуникаций и информатики
Russian Federation


References

1. Глазычев В. Л. Высшее образование в России [Электронный ресурс] // http:// www.glazychev.ru/projects/obrdocl/2004_obrdocl.htm (дата обращения: 07.10.2008).

2. Гутнер Г. Г. Отчуждение в коммуникативных практиках //Человек. 2008. - № 5. С. 53.

3. Канке В.А. Этика ответственности. Теории морали будущего. М.: Логос, 2003. 352 с.

4. Корнеева Е. Н. Интегративная регуляция социального взаимодействия участников образовательного процесса // Психологический журнал. 2008. Т. 29, № 5. С. 77.

5. Леонтьев Д. А. Очерк психологии личности. М.: Смысл, 1997. 64 с.

6. Любимов Л. Л. Образование и экономика // Российское образование. 2008. № 6. С. 23 - 28.

7. Любимов Л. Л. Проектирование общества бессмысленно без проектирования индивида // Информационно-публицистический бюллетень «Просвещение». 2008. Вып. 4. С. 3.

8. Макарова Н. И., Наливайко Н. В. Насилие - ненасилие в современном образовании: моногр. - Новос.: изд-во СО РАН. 2004. 208 с.

9. Мугуев Г. И. Система управления качеством подготовки специалистов на трех уровнях интегрированного образовательного процесса // Стандарты и мониторинг в образовании. 2008. № 6. С. 22 - 26.

10. Ясперс К. Смысл и назначение истории: пер. с нем. М.: Республика, 1994. 527 с.


Review

For citations:


Vorobyova N.P., Orekhovsky A.I. Moral values, consciousness and contact in the paradigm of the contemporary education. The Herald of the Siberian State University of Telecommunications and Information Science. 2009;(2):70-77. (In Russ.)

Views: 453


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1998-6920 (Print)