Preview

The Herald of the Siberian State University of Telecommunications and Information Science

Advanced search

Applied mathematics and computer science educational program development in the context of the emerging digital economy

https://doi.org/10.55648/1998-6920-2021-15-4-11-22

Abstract

The article analyzes the digital part of the "Applied Mathematics and Computer Science" educational program competence model at different levels of education. The most popular competencies are identified and the digital economy competencies necessary for graduates of the educational program based on the analysis of the employers’ requirements are formulated, taking into account the level of education. The proposals for updating the educational process in applied mathematics and computer science are presented considering the current trends in the development of the digital economy.

About the Authors

A. .. Poletaikin
КубГУ; СибГУТИ
Russian Federation


N. .. Kuleshova
СибГУТИ
Russian Federation


S. .. Sinitsa
КубГУ
Russian Federation


E. .. Kunts
СибГУТИ
Russian Federation


References

1. % российских работодателей считают, что сотрудникам не хватает цифровых навыков: портал Computer News. URL: https://www.cnews.ru/news/line/2021-081144rossijskihrabotodatelej (дата обращения: 22.09.2021).

2. Winterbotham M., Vivian D., Kik G., Hewitt J. H., Tweddle M., Downing C., Thomson D., Morrice N., Stroud S. Employer skills survey 2017: Research report (London: UK Department for Education. Available at: https://www.gov.uk/government/publications/employer-skills-survey-2017-uk-report (дата обращения: 30.09.2021).

3. Абдрахманова Г. И., Вишневский К. О., Гохберг Л. М. Цифровая экономика: 2020: краткий статистический сборник. М.: НИУ ВШЭ, 2020. 112 c.

4. The UK SOC classifies jobs on the basis of skill level and skill content: see https://www.ons.gov.uk/methodology/classificationsandstandards/standardoccupationalclassificationsoc [15 Feb. 2020]. (дата обращения: 30.09.2021).

5. Константинова Д. С., Кудаева М. М. Цифровые компетенции как основа трансформации профессионального образования // Экономика труда. 2020. Т. 7, № 11. С. 1055-1072.

6. Преподаватели высказали свое мнение о вынужденном переходе образовательного процесса в онлайн. Официальный сайт Министерства науки и высшего образования РФ. [Электронный ресурс]. URL: https://minobrnauki.gov.ru/ru/press-center/card/?id_4=2 603 (дата обращения: 16.09.2021).

7. Национальная программа «Цифровая экономика РФ»: официальный сайт Министерства цифрового развития и массовых коммуникаций России // [Электронный ресурс]. URL: https://digital.gov.ru/ru/activity/directions/858/(дата обращения: 22.09.2021).

8. Приказ Минэкономразвития России от 24 января 2020 г. №41 Об утверждении методик расчета показателей Федерального проекта «Кадры для цифровой экономики» Национальной программы «Цифровая экономика Российской Федерации» // [Эл. ресурс]. URL: https://economy.gov.ru/material/file/bd31fe31b5135c35e402b702c346f304/41_24012020.pdf (дата обращения: 29.09.2021).

9. Полетайкин А. Н., Синица С. Г., Данилова Л. Ф., Черногорова И. В. Методика анализа соответствия образовательной программы состоянию рынка труда // Материалы международной научно-методической конференции «Современное образование: повышение конкурентоспособности университетов, 28-29 января 2021 г., Томск. Ч. 1. С. 102-108.

10. HeadHunter API // [Электронный ресурс] URL: https://dev.hh.ru/(дата обращения: 20.09.2021).

11. Абашева О. Ю., Амирова Э. Ф., Беляева С. В. и др. Цифровая экономика и сквозные цифровые технологии: современные вызовы и перспективы экономического, социального и культурного развития / под ред. Бондаренко И. А., Полетайкина А. Н. Самара: ООО НИЦ «ПНК», 2020. 297 с.

12. Кокорев Д. С., Юрин А. А. Цифровые двойники: понятие, типы и преимущества для бизнеса. НИЯУ «МИФИ», 2019. С. 101-104.

13. Самохвалова А. А., Цынгуева В. В. Особенности профессиональной подготовки выпускников вуза в условиях компетентностного подхода // Мат. науч.-метод. интернет-конф. «Технологии в образовании», 20-25 апреля 2016 г., Новосибирск. С. 203-209.

14. Кулешова Н. В., Полетайкин А. Н. Методика разработки индикаторов достижения профессиональных компетенций и построения дескрипторной модели компетенций // Мат. LX межвуз. НМК «Качество высшего и среднего профессионального образования в условиях перехода на ФГОС нового поколения», 25 апреля 2019 г., СибГУТИ, C. 112118.


Review

For citations:


Poletaikin A..., Kuleshova N..., Sinitsa S..., Kunts E... Applied mathematics and computer science educational program development in the context of the emerging digital economy. The Herald of the Siberian State University of Telecommunications and Information Science. 2021;(4):11-22. (In Russ.) https://doi.org/10.55648/1998-6920-2021-15-4-11-22

Views: 217


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1998-6920 (Print)